lunes, 28 de marzo de 2011

Primeres classes sobre el tema 5: El currículum ocult i la ideologia a l’EF

Per a introduir el tema 5 sobre El currículum ocult i la ideologia a l’EF dedicàrem una primera sessió pràctica a un joc per equips de preguntes i respostes referides als continguts de l’assignatura en el qual l’equip guanyador de cada grup de pràctiques s’en duria un positiu.

En una sessió teòrica posterior vam fer un anàlisi en profuncitat del joc i vam vore que no era tan innocent com aparentava i que tenia una sèrie d’aprenentatges implícits dels quals, alguns d’ells, era difícil adonar-se en un principi.

La 3a sessió del tema va consistir en una pràctica on vam veure alguns vídeos relacionats amb els estudis sobre l’atenció i la percepció fets pel professor Daniel Simons. Un concepte clau del que vam parlar van ser el de ceguera inatencional (inattentional blindness), que té lloc quan les persones ens concentrem en una tasca que demanda la nostra atenció i sovint no ens adonem d’objectes i aconteixements inesperats que passen a la vista. Este concepte ens va servir per relacionar-lo amb el professorat i el currículum ocult: ¿Pot el professorat deixar de vore aconteixements que passen en les seues classes per estar centrat o preocupat en altres?

La 4a i 5a sessions teòriques les hem dedicat a la lectura i comentari de l’article Incompetencia motriz e ideología del rendimiento en educación física: El caso de un alumno con discapacidad intelectual, on es pot vore el lligam entre el currículum ocult i la ideologia, en este cas, el fet de que un alumne es senta marginat i incompetent motriu en la classe d’EF i la connexió que té esta problemàtica amb en una dimensió sociocultural més àmplia com és la ideologia del rendiment.


La següent sessió pràctica es va dedicar a visionar el vídeo de la final de 200m i la cerimònia de lliurament de medalles dels Jocs Olímpics de Mèxic de 1968, que ens va permetre apropar-nos al concepte d’ideologia, concretada en l’exemple del racisme (ací vos deixe una entrevista que li feren a Tommie Smith en el 2008).



Les properes 3 pràctiques estaran dedicades a fer en equip un treball lliure (assaig, article, documental...) en el qual definireu una ideologia (p.e. ideologia del rendiment, culte al cos, salutisme, sexisme, igualitarisme, racisme, consumisme...) i aportareu dades i arguments de com es veu reflexada en l’àmbit de les activitats físicoesportives. Per a la seua elaboració contareu amb la meua tutoorització. El treball s’entregarà al finalitzar la tercera sessió i consistirà en una carpeta que contindrà tota la documentació utilitzada i un article de entre 400 i 800 paraules que s’enviarà a la revista Didàctica de les activitat físicoesportives.

En resum, les sessions dedicades al tema 5 fins ara són (vos enllace el seu comentari en blocs d'estudiants):

1. Pràctica:
joc de preguntes i respostes (Claudia, Gema, Samuel, Pablo)
2. Teòrica:
reflexió sobre el joc (Gema, Samuel, Pablo)
3. Pràctica:
vídeos del professor Simons (Samuel, Pablo)
4. Teòrica:
lectura i comentari article ideologia del rendiment (Gema, Samuel)
5. Pràctica:
vídeo dels 200m i podio de l'Olimpiada de Mèxic 1968 (Gema, Samuel)
6. Teòrica:
continuació comentari article (Gema, Samuel)
7. Pràctiques:
treball en equip centrat en una ideologia (Isabel)

Ací vos deixe la bibliografia específica del tema:

Barbero, J. I. (1996). Cultura profesional y curriculum (oculto) en educación física. Reflexiones sobre las (im)posibilidades de cambio. Revista de educación, 311, 13-49.

Devís, J. i Molina, J.P. (1998). Educación física escolar: funciones, racionalidad práctica e ideología. En M. Villamón (dir.): La educación física en el currículum de Primaria. València: Conselleria de Cultura, Educació i Ciència (pp. 13-32). (Evidentment, d'este artícle només l'apartat d'ideología).

Devís, J. (2001). El currículum oculto y las nuevas orientaciones en el estudio del currículum de la Educación física. En B. Vázquez (coord.): Bases educativas de la actividad física y el deporte (pp.277-299). Madrid: Síntesis.

Kirk, D. (1990). La ideologia y el currículum oculto en la educación física. En Educación física y currículum (cap. VII). València: Universitat de València (pp. 137-152).

Tinning, R. (1992). El currículum oculto. En Educación física: la escuela y sus profesores (cap. 9). València: Universitat de València (pp. 143-153).

Torres, J. (1991). El curriculum oculto. Madrid: Morata.

Estos tres articles ens serviran de referent a l'hora de parlar las ideologias relacionades amb el rendimient, el gènere i la sexualitat, i el culte al cos:

Molina, J.P. i Beltrán, V. (2007). Incompetencia motriz e ideología del rendimiento en educación física: el caso de un alumno con discapacidad intelectual. Motricidad: European Journal of Human Movement, 19, 165-190.

Devís, J; Fuentes, J. i Sparkes, A. (2005) ¿Qué permanece oculto del currículum oculto? Las identidades de género y sexualidad en educación física?. Revista Iberoamericana de Educación, 39, 73-90.

Molina, J.P. i Valenciano, J. (2010). La recreació físicoesportiva i el seu tractament del cos: una anàlisi crítica. Apunts: educació física i esport, 100, 66-72 .

I ací vos deixe, també, les referències d'altres articles interessants relacionats amb el curriculum ocult dels llibres de text d'EF:

González Pascual, M. (2005) ¿Tienen sexo los contenidos de la Educación Física Escolar? Transmisión de estereotipos de sexo a través de los libros de texto en la etapa de Secundaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 5 (18), 77-88

Taboas, M.I. i Rey, A. (2009). La deportivización del curriculum de educación física en las imágenes de los libros de texto de la ESO. Cronos, 16, 71-74.

Taboas, M.I. i Rey, A. (2010). Las imágenes en los libros de texto de Educación Física de la ESO: modelos corporales y actividad física. Revista de Educación, 354, 293-322.

2 comentarios:

  1. Al meu blog podeu trobar 2 videos més del professor Simons.

    http://robertsanchistpcef.blogspot.com/

    ResponderEliminar
  2. Hola a todos. He dejado en mi blog un resumen de la clase magistral que hemso tenido hoy.
    Si alguien no ha podido asistir y quiere tener los apuntes, que visite mi blog!

    http://isabelmastpcef.blogspot.com/

    Un saludo

    ResponderEliminar